به گزارش ایبنا، حسین قرایی، مدیرعامل شرکت کاشف به عنوان سخنران اصلی در چهاردهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش، ضمن بررسی چالشهای امنیتی به کارگیری هوش مصنوعی در بانکداری هوشمند، خلاصهای از آخرین اقدامات شرکت کاشف در این حوزه را تشریح کرد.
وی در مراسم آغازین چهاردهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به تغییرات بانکداری در نسلهای مختلف، اظهار کرد: در یک دستهبندی کلی میتوان چهار دوره برای بانکداری در دنیا در نظر گرفت؛ از قرن ۱۴ میلادی تا اواخر قرن بیستم و سه نسل بعدی که با دورههای کوتاهتر از نسل دوم تا چهارم را شامل میشوند.
مدیرعامل کاشف که به عنوان سخنران اصلی این مراسم سخن میگفت تصریح کرد: بر اساس زمانبندی مطرح، نسل چهارم بانکداری از سال ۲۰۱۷ میلادی شروع شده و همچنان ادامه دارد که ویژگیهای اصلی این نسل از بانکداری را میتوان چندکاناله بودن، ماژولار بودن، بانکداری در بستر بلاکچین، بانکداری شبکههای اجتماعی، رواج بانکداری باز و استفاده گسترده از ابزارهای هوشمند در بانکداری دانست.
قرایی با بیان اینکه بانکداری هوشمند به عنوان بارزترین ترم بانکداری در نسل چهارم در واقع به معنای ادغام فناوریهای هوشمند و راه حلهای نوآورانه برای ارتقای تجربه کلی بانکی مطرح است، افزود: همانطور که از این شاخص قابل فهم است بانکداری هوشمند فراتر از کانالهای دیجیتالی پایه بوده و عناصر هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل دادهها و سایر فناوریهای هوشمند را در خود جای میدهد. تحلیل دادهها در بانکداری هوشمند، پا را از سطح توصیف و تشخیص فراتر گذاشته و عرصههای پیشگویی و تجویز مبتنی بر داده با بهکارگیری ماشینهای هوشمند، در محوریت کسب و کار قرار گرفته است.
دانشیار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ارتباط موضوع امنیت، هوش مصنوعی و چالشهای پیشرو در بانکداری هوشمند، ادامه داد: هوش مصنوعی همانگونه که منجر به ایجاد تحولات گسترده در صنایع مختلف شده، امنیت سایبری را نیز تحت تأثیر قرار داده است. به عبارت دیگر در مقابل مزایای بهرهبرداری از هوش مصنوعی در امنیت سایبری، تهدیدات و زمینههای سوء استفاده های گستردهای نیز فراهم شده است.
مدیرعامل کاشف تصریح کرد: یکی از تهدیدهای رایج و خطرناک در حوزه بانکی، تقلب است. تقلبهای بانکی، شرکتی و بیمهای متداولترین تقلبهای مالی هستند. بانکها و سایر شرکتهایی که تعداد قابل توجهی تراکنشهای مالی دریافت میکنند، در معرض ریسک تقلب مالی قرار دارند.
قرایی با مروری بر استراتژیهای تضمین امنیت هوشمصنوعی در بانکداری هوشمند، افزود: برای مقابله با تقلب سه دسته اقدام متصور است: پیشگیری از تقلب اولین خط دفاعی در کاهش ریسک تقلب است. هدف، ساخت یک سیستم سالم در راستای کاهش انگیزه، محدودسازی فرصتها و منطقیسازی اعمال متقلبانه است. شناسایی، اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از کلاهبرداری کافی نیست. تشخیص سریع تقلب برای کاهش آسیب، به عنوان یک عامل بازدارنده برای کلاهبرداران عمل میکند. رسیدگی، راهبردهای رسیدگی به تقلب برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از تقلب ضروری هستند و در نهایت اصلاح استراتژی کنترل تقلب در جایی که نقاط ضعف شناسایی شده است، ممکن است برای جلوگیری از رفتار مشابه ضروری باشد.
وی امنیت هوش مصنوعی، ملاحظات اخلاقی، اعتماد و پذیرش مشتری، نبود دادههای با کیفیت، چالشهای فنی و هزینههای اجرائی زیاد را چالشهای بکارگیری هوشمصنوعی در بانکداری هوشمند برشمرده و تصریح کرد: موارد استفاده از هوش مصنوعی در کشف تقلب بسیار گسترده و موثر است، اما درعین حال بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه امنیت بانکی چالشهایی نیز به دنبال دارد.
مدیرعامل کاشف در پایان افزود: مانند هر فناوری دیگری، هوش مصنوعی میتواند برای اهداف خوب یا مخرب استفاده شود. عوامل تهدید میتوانند از برخی از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتکاب کلاهبرداری و سایر جرایم سایبری استفاده کنند. تولید محتوای جعلی نظیر ویدیوهای جعلی میتوانند برای فریب دادن یا دستکاری مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این احتمال بکارگیری نادرست و سوء استفاده، ایجاد بدافزار، بات نتهای هوشمند، فیشینگ هدفدار، شناسایی خودکار اهداف و دیپ فیک از جمله تهدیدهایی است که هوش مصنوعی در بانکداری به دنبال دارد و دقیقا اینجاست که شکل گیری و اثرگذاری نهادهای رگولاتوری در این حوزه میتواند در ارتقای امنیت این بخش نقش موثری ایفا کند.
گفتنی است چهاردهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش از تاریخ ۵ دی ماه تا ۷ دی ماه ۱۴۰ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و با مشارکت انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برگزار شد. از جمله مهمترین رسالتهای این کنفرانس، رشد و توسعه دانش و فناوری اطلاعات و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای پژوهشی و صنعتی است.